Yleisölle

Vuoden 2005 juhlarallin tapaan talven 2007 Hong Kong Hankiralli ajetaan jälleen kaksipäiväisenä, tavallista pidempänä kilpailuna. Rallin reitti kulkee jälleen vaihtelevilla Länsi-Uusimaalaisilla teillä. Tuleva “Hankis” on Historic Rally Trophy 2007-sarjan kolmas osakilpailu, jossa lisäluokkina 1400 Trophy, yleinen sekä A- ja B-juniorit. Rallin kokonaispituus on noin 450 km, sisältäen 11 kerran ajettavaa erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 109 km.

Nyt kaikenkaikkiaan jo 47. Hankiralli startataan perinteitä kunnioittaen ja juhlavasti lauantaina 24.2.2007 klo 12.01 Helsingin Kauppatorilta ja maaliin ensimmäisiä kilpailijoita odotellaan saapuvaksi aamuyöllä noin klo 01.10. Kilpailukeskuksena ja maalina toimii Finlandia-talo.

Rallin lähdössä sekä reitin varrella olevien kahden tauon aikana on mahdollisuus tutustua näihin upeisiin vanhoihin Historic-autoihin lähemmin, joten nähtävää riittää, vaikka erikoiskokeiden vauhtia ei lähtisikään katsomaan. Tervetuloa seuraamaan perinteikästä ja hienoa autourheilutapahtumaa!

Rallin VIP- ja 0-autot:

 

 

 

 

VIP-auto: 

Marko Mankonen

Opel Kadett Rallye

000: 

Risto Pasanen - Pertti Laukkanen

Ford Escort

00: 

Ari Liuhta - Jari Pitkänen

Ford Escort

0: 

Erkki Koskivirta - Reijo Vuohela

Peugeot 205 Rallye

RALLIPAKETIT
Mikäli haluat löytää reitin varrella sijaitsevat taukopaikat ja erikoiskokeiden sijainnit, voit ostaa itsellesi rallipaketin. Rallipaketti sisältää mm. reittikartan, lähtöluettelon, Hankiralli-lehden, Hankiralli-tarran sekä ratamestarin vinkit, joiden perusteella on helpompi päättää minne erikoiskokeelle ja mihin paikkaan kannattaisi kisaa lähteä seuraamaan. Reittikartta kertoo erikoiskokeiden sulkuajat sekä ensimmäisten autojen lähtöajat erikoiskokeittain. Rallipakettien myynti alkaa 2 tuntia ennen kilpailun alkua (eli la 24.2.2007 klo 10.01) ja niitä saa 10 euron hintaan seuraavista myyntipisteistä:

Hankirallin kilpailukeskus (Finlandia-talo)
Hankirallin lähtö (Helsingin kauppatori)
Hong Kong Nummela
Teboil Klaukkala
Esso Saukkola
ABC Somero
Neste Kisko
Neste Pusula

Ajettavat erikoiskokeet:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EK

1

Hong Kong 1

6,83 km

EK

7

Bosch akut

13,59 km

EK

2

Autoracing

6,16 km

EK

8

Castrol 2

8,60 km

EK

3

Kultahiekka

9,14 km

EK

9

Neste Kisko

9,02 km

EK

4

Esso Saukkola

7,92 km

EK

10

Hella lisävalot

11,73 km

EK

5

Saupart

12,23 km

EK

11

Hong Kong 2

9,72 km

EK

6

Castrol 1

13,89 km

 

 

 

 

HONG KONG HANKIRALLI 2007 - RATAMESTARIN KERTOMAA
(lyhennelmä rallipaketin sisältämistä Ratamestarin vinkeistä)

EK 1

Mukavan jouhea aloitus kilpailulle. Vain 6,83 km pitkä pikataival, jossa ei ole erityisen vaikeita osuuksia ja joka nopeutuu loppua kohden.

EK 2

Jo useita kertoja Hankirallissa mukana ollut, tällä kertaa 6,16 km ajettavaa sisältävä ek. Leveä ja nopeahko yksityistie, jossa puolessa välissä pujahdetaan hetkeksi vanhalle tiepohjalle.

EK 3

Yhdistelmä erilaisia tietyyppejä. Tien leveys vaihtuu puolen tusinaa kertaa tällä 9,14 km matkalla.

EK 4

Kilpailun lyhyimmän siirtymän jälkeen ajetaan kilpailun mäkikoe. Tällä 7,92 km pitkällä erikoiskokeella on nimittäin korkeuseroja melkoisesti ja jyrkkyyttäkin riittää muutamissa paikoissa.

EK 5

Kilpailun ensimmäisen tauon jälkeen siirrytään sitten ajamaan hieman pidempiä erikoiskokeita. Tämä 12,23 km pitkä taival on vuosien varrella menettänyt hieman mutkiaan ja hyppyjään, mutta alkuosalla on muutama nyppy, jossa ajolinjat on syytä löytää oikeiksi, jotta matka jatkuisi myös kisan loppuosalle.

EK 6

Nyt mennään eikä meinata. Alkuosaltaan todella nopea, vain 300 m erolla kilpailun pisin 13,89 km erikoiskoe tarjoaa leveää ja nopeaa valtiontietä ja välillä erilaisia kapeampia yksityistien pätkiä, joilla katsottavaa riittää.

EK 7

Myös tällä kilpailun toiseksi pisimmällä erikoiskokeella, jolla pituutta on siis 13,59 km, vaihtelee tien luonne useaan otteeseen. Välillä yritetään pysyä sen verran syvien ojien välissä, että jos sinne sattuisi tipahtamaan, niin tielle sitä ei välttämättä toiseen autoon näkisi.

EK 8

Tämä sijaintikuntansa tunnetuin erikoiskoe aiheuttaa aina paikkakunnan omille kilpailijoille kummaa halua päästä ajamaan tämä tie ja tietenkin olemaan myös nopein ainakin saman kunnan kuskeista. Pituutta 8,60 km ja vanhaa tuttua, niin kuin voi tuosta edeltäkin jo päätellä.

EK 9

Nopeahko valtiontie jossa pimeitä paikkoja riittää, eli vauhti ei nouse aivan huippuunsa.

EK 10

Täällä ei sitten ollakaan ajettu vähään aikaan, muuta kuin osalla erikoiskokeesta. Pituutta 11,73 km eli ajettavaa riittää. Kolmesta eri valtiontien pätkästä koostuva erikoiskoe, jonne väliteitä on kaksikin. Alkuosalla, vaan ei ihan heti alussa, on ehkäpä kisan mutkikkain osuus. Suoria ei ole matkalle turhaan laitettu.

EK 11

Kilpailun lopuksi ajetaan vielä 9,72 km:n kolmesta eri tiestä koostuva taival. Tällä tiellä ralliautot ovat olleet harvinainen tapaus viime vuosina, eli tie ei liene kovinkaan monelle kuljettajalle tuttu.

Nurmisen Rauno
ratamestari

KILPAILUNJOHTAJAN TERVEHDYS

Hyvät autourheilun ystävät,

Kaksi vuotta on vierähtänyt siitä, kun Hankiralli ajettiin kaksipäiväisenä Historic Rally Trophy-kilpailuna. Alkuvuoden oikukkaat säät ovat peruuttaneet ja siirtäneet monia rallikilpailuja, niin myös sarjan ensimmäisen osakilpailun, joka piti ajaa Kiuruvedellä. Orimattilan kilpailu avasi sarjan 3.2.2007. Nyt on siis vuorossa 47. Hankiralli. Kilpailu ajetaan Historic Rally Trophyn toisena osakilpailuna. Kilpailukalustona ovat pääosin vanhat 1960–80 -lukujen ralliautot, tosin mukana on myös uudempaa rallikalustoa. Kaksipäiväisenä ja pitkänä kilpailuna Hong Kong Hankiralli on vaatinut paljon pitkäjänteistä työtä, runsaasti vapaaehtoisia autourheilun harrastajia sekä jatkuvaa yhteistyötä viranomaisten kanssa. Unohtaa ei saa myöskään teiden omistajia ja haltioita, sillä ilman teiden käyttölupia ei koko kilpailua ajettaisi. Esitänkin tässä vaiheessa lämpimät kiitokset Hankiralli ry:n puolesta kaikille niille, jotka ovat myötävaikuttaneet kilpailun läpiviemiseen.

Toivotan kaikki kilpailijat, yhteistyökumppanit ja yleisön tervetulleeksi seuraamaan Hong Kong Hankirallia.

Hannu Hyttinen
Kilpailunjohtaja

TURVALLISUUSOHJEITA HONG KONG HANKIRALLIN KATSOJILLE

  1. Saavu erikoiskokeelle riittävän ajoissa, jotta löydät hyvän katselupaikan (myös hyvän pysäköintipaikan autollesi).
  2. Katselupaikkaa valitessasi älä sijoitu ulkokaarteisiin äläkä hyppyrien alastulopaikoille; jätä myös turvallisuusväli tiehen (n.5 m). MUISTA: turvallista ulkokaarretta ei ole keksitty.
  3. Sulkuajan alettua liikkuminen erikoiskokeella ajoneuvoilla on EHDOTTOMASTI KIELLETTY.
  4. ÄLÄ KOSKE järjestäjän asettamiin MERKKEIHIN TAI SULKUSIIMOIHIN, äläkä seiso niiden edessä.
  5. Älä käytä tienvarren asukkaiden rakennuksia katselupaikkoina ja muista, että avotulen teko on kielletty.
  6. Noudata järjestyksenvalvojien ohjeita sekä erikoiskokeilla että autoa pysäköidessäsi, sillä heidän tehtävänään on varmistaa yleisön turvallisuus ja reittien aukipysyminen.
  7. Etuautot tarkastavat erikoiskokeet ja niillä olevien toimitsijoiden antamia ohjeita on syytä noudattaa, muussa tapauksessa erikoiskoe saattaa jäädä ajamatta.
  8. Etuautojen vauhti kasvaa mitä lähemmäksi varsinaisia kilpa-autoja tullaan, vaikka äänet eivät kovenisikaan.
  9. Kilpailun jälkeen tiet ovat avoinna yleiselle liikenteelle, älä siis vaaranna muiden tielläliikkujien turvallisuutta turhalla kaahaamisella.
  10. Vastuu kilpailusta on järjestäjän, mutta ohjeiden noudattaminen on yleisön - juuri sinun - vastuullasi. Pahimmassa tapauksessa koko erikoiskoe joudutaan peruuttamaan jonkun “näyttöhalujen” takia.

Hyvää ja turvallista Hankirallia!

Heikki Ojala
Hankirallin turvallisuuspäällikkö

© 2002-2015 Hankiralli-yhdistys ry                                               Webmaster

Hong Kong Tavaratalot